Blog reacties.

 

spacer
Blog Twinkelbell

Ben jij de Tinkerbell van het bedrijf?
Nee natuurlijk niet! Jij niet! Maar je kent ze wel, die vrouwelijke collega’s die door het bedrijf lijken te fladderen. Altijd vrolijk, altijd een glimlach, met een soort van zacht roze aura dat hen omgeeft. Los haar, liefst met krullen, of met een schattig speldje dat haar pony uit haar gezicht houdt. Een zachte make-up, liefst in perzikkleuren en bijpassende zachtroze lipgloss. Met schattige sierraden, die een beetje rinkelen als ze beweegt, Winny de Pooh aan haar sleutelbos … of Knorretje. Een hooggesloten genopt pastelkleurig bloesje met pofmouwtjes, kant, bloemetjes en heel misschien nog schoenen met een strikje? En … met wat magische sprankeling als toegift; de zachte stem, de zachte handdruk. Ze houdt haar hoofd een beetje schuin als ze lacht. We vinden haar schattig, lief, wellicht een meisje- meisje. De schattigheid komt haar poriën uit. Ze is de eerste die haar hand opsteekt als er gevraagd wordt koffie te halen, ze kan de vergaderruimte namelijk makkelijk verlaten want er is toch niemand die haar vraagt de kwartaalcijfers te presenteren …

Waarom worden de Tinkerbell’s onder ons niet gepromoveerd? Door hun performance lijkt het dat ze gedreven worden door een overkill aan emotie, bij tegenslag zijn we bang dat ze in huilen uitbarsten. Ze doen ons denken aan kleine meisjes in de roze fase. Dienend, aangepast, en vooral schattig, heel schattig! Ze zitten in hun schattige kantoor omringt met schattige fotolijstjes, schattige familiefoto’s, schattige accessoires met als toppunt de snoeppot van de afdeling. “Kersen zijn kersen en het is maar goed dat hier geen pitjes inzitten”… die dus!

De boodschap die ze uitzenden laat zich het beste samenvatten in: “Vind me leuk, alsjeblieft!” In een van de oefeningen in mijn training vraag ik de deelnemers HET kernwoord te geven wat hen zakelijk het best omschrijft. De mannelijke deelnemers komen met woorden als betrouwbaar, professioneel en kundig, de vrouwelijke deelnemers (uitzonderingen daargelaten) komen veelal met omschrijvingen als toegankelijk, aardig en behulpzaam. Doet het er in het zakenleven toe hoe aardig ik je vind? Ja en nee, zonder sympathie geen connectie, maar er zijn grenzen aan! Je wordt allereerst ingehuurd voor je kennis en kunde, en dat representeer je niet in een bloemetjesjurk!

 

spacer
spacer
Blog Twinkelbell

Wat draag jij?
“Op kantoor ben ik echt gefocust op mijn werk, terwijl ik thuis meer het thuisgevoel heb, dat vind ik wel lastig” zegt ene Rinse. De foto laat een goedlachse dertiger zien, gekleed in een verwassen bruine chino en een lichtblauwe polo met korte mouw die zichtbaar aan het strijkijzer is ontsnapt. Kleding die niet echt representeert dat hij manager is bij een van de vier grote accountantsreuzen in Nederland. Ik zou hem eerder als de voorzitter van de studentenvereniging hebben ingeschat, NA een drankrijk treffen wel te verstaan. Zaterdag jl. stond er in de #Gelderlander een lang artikel over #THUISWERKEN. "Veel thuiswerkers staan altijd aan" lees ik "Maar je hersenen hebben ook tijd nodig om weer op te laden, krijgen ze dat niet, dan ga je interen op je energiereserves". Rinse zal hier niet zoveel last van hebben vermoed ik, zijn kleding belichaamd nu niet echt opperste concentratie (focus), optimaal presteren en professionaliteit. Sorry Rinse! Het is, blijkt uit het artikel, nog erg zoeken in Nederland naar de meest prettige en effectieve thuiswerkmodus. De oplossing is echter net zo simpel als doeltreffend: Enclothed Cognition: de kleding die we dragen heeft invloed op de ander maar ook op onszelf. Welke kleding associeert jouw brein met focus, concentratie en professionaliteit, en welke kleding met “uit staan”, ontspannen en afschakelen. De sporters onder ons herkennen dit fenomeen; eenmaal in het sporttenue gaat de knop om en gaat "de kop leeg". Je gaat je letterlijk gedragen naar de abstracte concepten (uithoudingsvermogen, doorzettingsvermogen, afstand, aantal goals, etc.) die je brein associeert bij sportkleding. Als goed Brabantse mag ik de associatie met het carnavalskostuum hierbij uiteraard niet onbelicht laten; Je wordt wat je draagt en jij mag zelf kiezen… Dat is met zakelijke- of vrijetijdskleding niet anders!

Met goedgeklede groeten, Anke van Luijt - Trainer DRESS YOUR FUTURE

 

spacer